wrapper

اخبار کوتاه

طراحی سایت
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳.
شمسی :
Fri Apr 19 2024.
میلادی :

یک کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به مزیت‌های معاملات در بازارهای مالی نظیر بورس کالا و تاکید بر اینکه بورس کالا می‌تواند نقش مثبتی در ساماندهی بازارها داشته باشد، شرط این اثرگذاری را عدم دخالت‌ها دانسته و معتقد است که دولت بایستی از ظرفیت بازار مالی طلا بهره ببرد.

میثم رادپور ضمن اشاره به معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، اظهار کرد: بازارهای مالی کارکردهای مهمی از جمله فراهم کردن نقدینگی، افزایش مدیریت ریسک از طریق فراهم کردن بازار مشتقه و همچنین کشف قیمت و رقابت سالم برای ایجاد تعادل در بازار دارد. تجربه‌های بین‌المللی و داخلی نشان می‌دهد که بورس کالا نقش مثبتی در ساماندهی بازارها داشته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی و بازار طلا و ارز تاکید کرد: البته این اثرگذاری مثبت، یک شرط هم دارد و آن، عدم دخالت‌ها و فشارهای بیرونی به بورس است؛ چرا که وقتی فعالان بازارها به واسطه شفافیت بورس در حال پیش‌بینی بازار و تصمیم‌گیری برای فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری خود هستند، یک دخالت بیرونی کل قاعده بازی را بر هم می‌زند؛ اتفاقا همین دخالت‌ها مخل بازار و تولید است.

وی افزود: زنجیره‌ای از معاملات طلا در بورس کالا فعال است و سازوکار آن (بورس) هم نشان داده که می‌تواند پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاران این حوزه باشد. در سال ۱۳۹۷ و در شرایطی که یک بازار جذاب و با عمق بالا در حوزه آتی سکه فعال بود، به دلیل تلاطمات ارزی کشور، این بازار متوقف شد. ما در آن زمان سومین بازار طلا را میان بورس‌های جهان داشتیم و روزانه تعداد زیادی معامله‌گر اقدام به معامله قراردادهای آتی سکه طلا می‌کردند. 

رادپور افزود: بهترین بستر برای بهره‌برداری سیاست‌گذار فراهم بود اما دولت قبل اجازه ادامه این معاملات را با برخی استدلال‌های غیرکارشناسی نداد؛ از همین روی نیز پس از توقف این معاملات دیدیم که رشد قیمت سکه طلا در بازار ادامه‌دار شد.

این کارشناس بازار طلا و ارز خاطرنشان کرد: تلاش اشتباه برای مدیریت بازار ارز سبب می‌شود که سیاست‌گذار به هر ریسمانی چنگ بزند و هر کسی را عامل نابسامانی بداند و همین رویه اشتباه باعث شد تا دولت همه مزیت‌های معاملات آتی سکه را نادیده بگیرد.

رادپور در ادامه ضمن اشاره به اینکه بهای طلا از سه عامل تاثیر می‌پذیرد، گفت: سه عامل قیمت جهانی اونس طلا، نرخ ارز و تقاضای بازار (که ممکن است در اثر تورم انتظاری تغییر کند)، در قیمت سکه و طلا نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در این میان دولت به جای پرداختن به عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت‌ها، بستر شفاف معامله که شرایط بازار را نشان می‌دهد را تضعیف کرد و ترجیح داد به بازار سنتی با همه ابهامات آن، بازگردد.

در بازار سنتی اطلاعات شفاف نیست

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، دولت و سیاست‌گذار بایستی از معاملات طلا در بازارهای مالی بورس کالا حمایت کند تا خود سیاست‌گذار از مزیت این بازار از جمله گردآوری اطلاعات و جزئیات معاملات استفاده کند. در بازار سنتی به‌ هیچ‌وجه نمی‌توان آمار میزان معاملات و افراد معامله‌گر را جمع‌آوری کرد، اما این پایش‌ها در بورس به راحتی قابل انجام است.

وی افزود: بنابراین انتظار می‌رود که از معاملات گواهی شمش طلا که به صورت شفاف و جذاب در بورس کالا انجام می‌شود و مردم با حداقل سرمایه می‌توانند به آن ورود کنند، حمایت شود.

رادپور تصریح کرد: از دیگر مزیت‌های معاملات در بورس، نقدشوندگی این بازار است. بازار شمش طلا در بورس به واسطه همین نقدشوندگی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند؛ ضمن آنکه می‌تواند با تامین بخشی از تقاضای بازار، باعث تعادل بخشی عرضه و تقاضا شود.

BehnamGold

بورس سكه و ارز مرادي با مجوز رسمي از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و داراي مجوز پلمپ سكه از اتحاديه صنف طلا و جواهر تهران كد ١١٢ با بيش از نيم قرن سابقه خانوادگي در رسته هاي مختلف طلا و  جواهر سكه و ارز ميباشد . مفتخريم كه اولين وكيوم كننده سكه بانكي در جنوب غرب تهران بزرگ در خدمت عموم هموطنان عزيز در اقصي نقاط كشور باشيم

درباره ما

بورس سكه بانکی مرادی داراي مجوز پلمپ سكه از اتحاديه صنف طلا و جواهر تهران كد ١١٢ و شماره ثبت 341113 با بيش از نيم قرن سابقه خانوادگي در رسته هاي مختلف طلا و  جواهر سكه و ارز ميباشد . مفتخريم كه اولين وكيوم كننده سكه بانكي در جنوب غرب تهران بزرگ در خدمت عموم هموطنان عزيز در اقصي نقاط كشور باشيم

 

درباره ما

بورس سكه و ارز مرادي با مجوز رسمي از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و داراي مجوز پلمپ سكه از اتحاديه صنف طلا و جواهر تهران كد ١١٢ با بيش از نيم قرن سابقه خانوادگي در رسته هاي مختلف طلا و  جواهر سكه و ارز ميباشد . مفتخريم كه اولين وكيوم كننده سكه بانكي در جنوب غرب تهران بزرگ در خدمت عموم هموطنان عزيز در اقصي نقاط كشور باشيم

روشهای تماس با ما

  • آدرس: تهران ، امام زاده حسن(ع) ، جنب بانک ملی ، پاساژمقدم(بازارچه طلا) پلاک 2
  • تلفن تماس: 55776911 - 55774991 - 55782501 - 55782502 -(021)
  • شماره سامانه پیامک : 5000248480        شماره مویابل : 3218506-0912